אז למה בעצם אנחנו פותחים עמוד בפייסבוק? מה המטרה? הרבה ארגונים רואים לנגד עיניהם הגדלה במכירות. האומנם זו המטרה?
אז כמה מלים מקדימות. לפני בחירת הפלטפורמה החברתית בה נפעל, עלינו לבחון את רלוונטיות תחום העיסוק שלנו לפלטפורמה המדוברת. לדוגמא האם אנחנו פועלים מול המגזר הפרטי או המגזר העסקי? מה תחום הפעילות שלנו, שירות או מוצר? אחרי שאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים להשיג עלינו לשתף את ההנהלה במטרות, לבנות יחד את האסטרטגיה ולקבל תמיכה מההנהלה. בהנחה שהגענו למסקנה שהכיוון הוא מכירה והמוצר או השירות שלנו מתאים כמו גם הפלטפורמה בפייסבוק נוכל להמשיך לפסקה הבאה.
כמו שאמר לי עמית לביא "האויב הגדול של פייסבוק זו לינקדאין". אז פייסבוק נותנת אפשרות להקים דף עסקי וקבוצות שיכולות לשמש כמרכזי למידה, זה מה שהופך אותה לרשת עסקית?
אז זהו שזה לא הכל. מלבד העובדה שיש ברשת הזו כמות עצומה של גולשים (לפי פייסבייקרס נכון להיום 7.11.2010 בישראל 3,072,940 גולשים בפייסבוק!) ואפשרות לשלב אפליקציות חיצוניות, מה שדי מוגבל בלינקדאין כרגע. פייסבוק כאמור נותנת אפשרות לבניית עמוד עסקי שביחד עם שילוב האפליקציות מאפשר ליצור נקודת מכירה. אושויות מדיה חברתית כמו בריאן סוליס כבר תבעו את הביטוי F-Commerce ואף הגדילו וקבעו שמהלך זה יחליף את ה- E-Commerce אותו מסחר אלקטרוני המבוצע באתרי חנויות כמו שאנו מכירים אותם כיום.
כמו שמסביר סוליס זה אפילו יותר מזה. הוא מדבר על התייחסות רחבה הכוללת P חמישי לתמהיל השיווק – People קרי אנשים. ושילוב עם 4 ה-Cים של העידן החברתי. Content – תוכן, Context – הקשר, Connectivity – התקשרות, Continuity – המשכיות. הוא מדגיש כי הרכישה בתוך הרשת החברתית בעצם מעצימה את היחסים החברתיים בין המותג לצרכן.
יצירתיות יכולה להביא את האינטרקציה והחיבור החברתי עם הצרכן מכיוונים שונים. לא רק מהמקום בו הצרכן נמצא ברשת החברתית ודרכה מגיע לרכישה אלא גם בדרכים אחרות כמו הצגת נתונים באתר המותג המראים לו אילו מוצרים חברים שלו אהבו. דוגמא מצויינת לכך היא המיזם של לוויס. בכניסה לאתר ניתן לראות על איזה דגמים חברים שלך עשו לייק ולבצע את שיקולי הרכישה בהתאם – חנות לוויס.
דוגמא נוספת היא מכירה ישירות מהפיד (Wall), שם אתה מקבל הצעת רכישה שבלחיצה עליה אתה מגיע ישירות לאפשרות קניה. פמפרס מכרה בשיטה הזו 1,000 חבילות טיטולים בפחות משעה… ניתן למצוא עוד דוגמאות מעניינות בפוסט של סוליס. גם בארץ לא חסרות דוגמאות מעניינות. בדיקה מדגמית שלי העלתה שכמה וכמה חנויות כבר הוצבו בפייסבוק כאן בארץ הקודש כשבונה החנות העיד שכמות הרכישות הייתה גדולה מבאתר הלקוח.
הנה מספר דוגמאות (לחצו על התמונה לצפיה בחנות):
אם אתם מחפשים משהו פחות מתוחכם ובכל זאת רוצים להיכנס למגרש של מסחר אלקטרוני בפייסבוק תוכלו לבדוק אפליקציות חינמיות כמו זו שמציגה הדס אדלר בסרטון:
(הערה 15-01-201: המערכת קצת שודרגה מאז הסרטון של הדס – זה הקישור לדף האפליקציה https://www.facebook.com/payvment וזה האתר שלהם http://www.payvment.com/)
תודה לעמית לביא, לידור בק, זוהר לוין, לירן חסון וקבוצת Social Media Observer בפייסבוק שסייעו לי בחומר להכנת הפוסט. ממליץ להציץ גם בפוסט קבוצות רכישה באינטרנט – הדבר הגדול הבא?
4 מחשבות על “F-Commerce המסחר בפייסבוק כאן”
פוסט מעניין.
מסכימה לגרסת סוליס, כי הרכישה בתוך הרשת החברתית יכולה להעצים את היחסים החברתיים בין המותג לצרכן.אם כי אני חוששת שעדיין יש לבצע מהלכים אסטרטגיים/שיווקיים, ברמת החיבור עם הצרכן ותפיסת הרשת החברתית כמרכז לרכישה.
סיניה, איזה כיף לראות אותך כאן! אגב היום נודע לי על אפליקציה פייסבוקית (ישראלית) שעומדת לצאת ונותנת אפשרות לגיבוש קבוצות רכישה בתוך פייסבוק. ולגבי סוליס, האיש יודע את העבודה! אני אשתדל לשלב יותר חומרים שלו בפוסטים הבאים 🙂
היי נגררתי מהפייסבוק הישר לאתר. לגבי מסחר בפייסבוק זה יכול להיות מעניין. יש כמה חברות שבנו כבר אפליקצית חנות עכשיו כול מה שנשאר זה למתג ולהיץ ולהאמין שהגולש הישראלי יבצע את הקנייה.
הסטטיסטיקה לצערנו מלמדת אחרת 0- הישראלי לא אוהב לרכוש ברשת אלא רק ללקט מידע.
בהצלחה ותודה על הפוסט
יש כזאת אפליקציה ישראלית מאוד טובה
cashcow.co.il